Standardy ochrony małoletnich
Społeczność
Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez personel Szpitala jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Personel traktuje dziecko z szacunkiem oraz w miarę możliwości uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Uznajemy szczególną rolę pracowników ochrony zdrowia w identyfikacji przemocy wobec dzieci, reagowaniu na nią i zapewnieniu dziecku bezpieczeństwa. Realizując te cele, personel działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych placówki, swoich kompetencji oraz realizując misję szpitala „Maksimum jakości, maksimum empatii, koncentracja na chorych celem: zapewnienia satysfakcjonującej i oczekiwanej jakości życia poprzez przywrócenie i utrzymanie działania narządu ruchu”.
KODEKS BEZPIECZNYCH RELACJI PACJENT – PERSONEL MEDYCZNY (Skierowany do dzieci)
Znajdujesz się w Samodzielnym Publicznym Szpitalu Klinicznym im. profesora Adama Grucy CMKP
w Otwocku. Jako placówka medyczna, zajmujemy się pomaganiem ludziom, kiedy są chorzy. Dorosłych i
dzieci, którym udzielamy opieki, nazywamy pacjentami. Jesteś tu, aby otrzymać pomoc i poczuć się lepiej. Wtrakcie pobytu u nas wspiera Cię wiele osób, takich jak lekarze, pielęgniarki, fizjoterapeuci, technicy,
psycholodzy oraz wielu innych pracowników naszego Szpitala.
Wszyscy chcemy, abyś czuł/a się bezpiecznie i komfortowo.
Poniżej przedstawiamy Ci kilka zasad, którymi kierujemy się, pomagając naszym pacjentom:
1. Przedstawimy się i krótko opowiemy, czym się zajmujemy.
2. Możesz nam powiedzieć, jak mamy się do Ciebie zwracać. Twoje potrzeby i uczucia są dla nas ważne.
3. Masz prawo wiedzieć, jak lekarze będą Cię leczyć oraz jaki jest Twój stan zdrowia. Jeśli masz pytania, powiedz nam – postaramy się wszystko wyjaśnić.
4. Decyzje o leczeniu nie mogą być podjęte bez Twojego udziału. Do 16. roku życia decydują za Ciebie rodzice lub opiekunowie, ale po 16. roku życia Ty również możesz współdecydować.
5. Postaramy się pytać Cię o zdanie i dawać Ci wybór, kiedy to możliwe.
6. Będziemy szczerzy – jeśli coś może boleć, powiemy Ci o tym.
7. Informacje o Twoim zdrowiu zachowamy w tajemnicy – nie będą one ujawnione innym osobom poza Tobą i Twoimi rodzicami lub opiekunami.
8. Przy Twoim badaniu może być ktoś, kogo znasz – mama, tata, opiekun lub pielęgniarka. Jeśli nie chcesz, żeby ktoś był, powiedz nam.
9. Jeśli coś Cię martwi lub boisz się, daj nam znać. Postaramy się Cię wysłuchać i znaleźć rozwiązanie.
10. Jeśli jesteś smutny lub tęsknisz za kimś, powiedz nam – postaramy się pomóc. Możesz nas poprosić o
przytulenie, ale zrobimy to tylko, jeśli się zgodzisz. Nie zrobimy tego bez Twojej zgody.
11. Twoja mama, tata lub opiekun mogą być z Tobą w szpitalu i zostać na noc, jeśli tego potrzebujesz.
12. W szpitalu masz prawo do nauki, zabawy i odpoczynku. Możesz mieć swoją ulubioną zabawkę lub książkę, ale nie wymieniaj się nimi z innymi Pacjentami.
13. Chcemy być dla Ciebie dostępni, ale musimy zajmować się również innymi pacjentami. Postaramy się wrócić do Ciebie później albo wskażemy kogoś, kto odpowie na Twoje potrzeby lub pytania.
Pamiętaj, że będąc w naszym Szpitalu, masz prawo:
- do czucia się bezpiecznie i komfortowo,
- do rozmowy i bycia wysłuchanym, zwłaszcza jeśli masz obawy lub nie czujesz się bezpiecznie,
- do bycia traktowanym z szacunkiem i uwagą,
- wiedzieć, gdzie udać się po pomoc lub z kim porozmawiać jeśli jesteś przestraszony lub zmartwiony.
UWAGA
W Szpitalu i Przychodni obowiązują różne zasady, które pomagają dbać o nasze bezpieczeństwo. Pracownicy medyczni będą Cię o nich informować i proszą, abyś ich przestrzegał. Pamiętaj, jeśli wydarzyło się coś, co Cię niepokoi, ktoś Cię skrzywdził lub przekroczył Twoje granice, nie bój się nam o tym powiedzieć i poprosić o pomoc. Postaramy się rozwiązać problem w sposób, który będzie dla Ciebie jak najbardziej komfortowy.
Rzecznik Praw Dziecka
ul. Chocimska 6
00-791 Warszawa
telefon: (22) 583-66-00
fax: (22) 583-66-96
Biuro jest czynne od poniedziałku do piątku w godzinach 08.15-16.15.
e-mail: rpd@brpd.gov.pl
Strona Rzecznika Praw Dziecka
SOS CZAT Dla dzieci i młodzieży
Strona dziecięcego telefonu zaufania Rzecznika Praw Dziecka 800-12-12-12
116 111 – telefon zaufania dla dzieci i młodzieży prowadzi Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, która bezpłatnie pomaga dzieciom, które doświadczyły różnych form przemocy. Telefon jest anonimowy, bezpłatny, całodobowy i dyskretny.
Wszelkie aktualne informacje znajdują się na stronach: www.116111.pl oraz www.fdds.pl.
Pobierz bezpłatny magazyn pn."Ze Zdrowiem" poświęcony zdrowiu psychicznemu dzieci i młodzieży (publikacja NFZ)
- Na jaką pomoc można liczyć w systemie opieki zdrowotnej
- Jak wspierać dziecko od pierwszych chwil (prewencja)
Leczenie psychiatryczne i uzależnień młodzieży i dzieci (mapa ośrodków)
Karta Praw Dziecka-Pacjenta
Punktem wyjścia do opracowania Karty Praw Dziecka Pacjenta była Europejska Karta Praw Dziecka w Szpitalu. Karta Praw Dziecka-Pacjenta opracowana została wspólnie przez Rzecznika Praw Dziecka i Rzecznika Praw Pacjenta.
- Dzieckiem – pacjentem jest każda osoba, która nie ukończyła 18 lat.
- Jeżeli zachorujesz, personel medyczny powinien zrobić wszystko, żeby Cię wyleczyć i zapewnić opiekę podczas leczenia.
- Kiedy tylko stan Twojego zdrowia się poprawi na tyle, że będziesz mógł wrócić do domu, masz do tego prawo.
- Ty oraz Twoi rodzice lub opiekunowie macie prawo wiedzieć, w jaki sposób lekarze zamierzają Cię leczyć i jakie to przynosi efekty.
- Twoi rodzice lub opiekunowie mają prawo do dokumentów, w których lekarze opisują Twoją chorobę i leczenie.
- Decyzja o leczeniu nie może być podejmowana bez Twojego udziału, jednak dopóki nie skończysz 16 lat podejmą ją za Ciebie rodzice lub opiekunowie – potem także Ty będziesz o tym współdecydował.
- Nikt bez Twojej zgody nie może rozgłaszać, że jesteś chory – masz prawo, by zachowano to w tajemnicy, którą znasz tylko Ty, personel medyczny oraz Twoi rodzice lub opiekunowie.
- Nikt nie może Cię bić, zawstydzać, lekceważyć i straszyć. W czasie choroby dorośli powinni szczególnie Cię wspierać i dbać o Twoje dobre samopoczucie.
- Masz prawo do stałego kontaktu z najbliższymi. Twoi bliscy mają prawo być z Tobą w szpitalu, sanatorium lub uzdrowisku. Tylko w wyjątkowych sytuacjach lekarze decydują, że nie mogą oni z Tobą przebywać.
- Podczas pobytu w szpitalu, sanatorium, uzdrowisku zawsze możesz do swoich bliskich zadzwonić lub napisać.
- Szpital, sanatorium lub uzdrowisko to miejsca, w których masz wyzdrowieć, ale masz również prawo do nauki, zabawy i odpoczynku. Wyzdrowiejesz szybciej nie myśląc ciągle o chorobie.
- Jeżeli tylko masz taka ochotę, możesz spotkać się z osobą duchowną Twojego wyznania.
- Masz prawo umieścić cenne przedmioty w depozycie szpitalnym.